Monday, March 7, 2016

Reviu Buku : Catatan Tak Keruan (Marhaen Litera)

Catatan Tak Keruan

Sebuah lagi keluaran label indie Marhaen Litera yang diterajui oleh penulis buku ini sendiri iaitu Pitri Al Fateh Zainon. Buku ini sebenarnya merupakan koleksi catatan sajak, anekdot serta cerpen beliau. Sebenarnya ini bukan kali pertama aku membaca penulisan beliau. Kali pertama aku membaca karya beliau adalah dari buku "Aku, Pekan Kecil dan Skateboarding" keluaran rumah produksi yang sama. Memandangkan aku juga seorang pemain papan luncur (yang sudah pencen sekarang) maka secara otomatik aku menelaah buku tersebut dan mulai saat itulah aku mula familiar dengan gaya penulisan beliau.

Berbalik kepada buku Catatan Tak Keruan tadi, ianya berbentuk kolektif coretan penulis yang sebahagiannya pernah dilampiaskan di laman sosial facebook dan ada juga di antaranya baru pertama kali dibaca oleh aku. Walaupun penulisnya beranggapan bahawa catatannya ini seperti satu karya terjun gaung (sekadar re-quote), namun secara peribadi ianya penuh dengan gaya penulisan beremosi yang pelbagai. Deria humor penulis merupakan tarikan utama dalam buku ini. Jenaka satirikal yang jelas tidak diajukan kepada mana-mana yang spesifik malah amat sesuai untuk dijadikan bacaan para belia atas dasar penggunaan terma-terma terkini yang berbentuk santai serta bersahaja.

Pada bahagian awal buku ini yang sarat dengan perbentangan koleksi sajak beliau, rasanya seperti membawa jiwa anda meneroka sesuatu yang pernah hinggap di dalan diri. Sesuatu yang sukar digambarkan. Dengan penggunaan bahasa yang tidak terlampau kesasteraan, ianya mudah dihadam dan seronok untuk dibaca.

Pada bahagian cerpen pula ianya banyak dihiasi dengan pelbagai tema. Ada yang berbentuk humor, horror malahan drama berat juga tidak berkecuali. Ada satu cerpen yang rasanya dekat di hati aku, tajuknya "Zulmat". Haha...seakan Deja Vu. Penggunaan sebahagian lirik lagu "Bohemian Rhapsody" sebagai intisari penting dalam karya ini membuatkan ia lebih bermakna dan jelasnya relevan pada keseluruhan plot penceritaan.

Aku suka bahagian bonus di beberapa mukasurat belakang buku ini di mana penulis juga mempunyai bakat dalam lukisan kartun. Boleh tahan juga. Kalau digilap dan dibuat secara teratur susunan strip komik ini, rasanya boleh buat macam graphic novel. Seperti yang selalu dibuat oleh penulis di Barat.

Dapatkan buku Catatan Tak Keruan ini melalui distro Marhaen Litera​ atau hubungi terus dengan penulisnya Tuan Pitri Al-Fateh Zainon​.


Sokonglah industri penulisan independen negara kita (macam poyo jer slogan ni)

1 comment:

  1. true.. sokong independent labels creativity by buying originals if we like it

    ReplyDelete

silakan memberi sebarang komen...whether it's good or bad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...